Take the Cake

Take the Cake

Suzanne tok et motvillig steg ut i plattform- og puzzlespillenes verden. Hvordan gikk det egentlig?

Take the Cake

Take the Cake er et fysikkbasert plattformspill utviklet og utgitt av det tsjekkiske studioet Ebenit. Ebenit så dagens lys som Helium Games i 2007, og ble stiftet av Martin Kuneš. Etter sitt første betalte spill byttet de navn til Ebenit og gikk inn for å utvikle spill på fulltid.

Take the Cake er det første spillet fra studioet som har funnet veien hit og er en fysikkbasert puzzleplattformer bestående av 27 brett, og går ut på at du skal hjelpe Frank the Furball med å redde kaka si fra noen onde roboter. Vanligvis er jeg ikke noen stor fan av verken puzzle-spill eller plattformspill - jeg blir lett stressa, har himla dårlige reflekser og tenker enten altfor langt utenfor boksen, eller ikke langt nok utenfor boksen til å løse puzzles uten å bruke veldig lang tid eller blir megafrustrert. Men! Take the Cake så bare så himla sjarmerende ut at jeg ikke kunne la vær. Og jeg er glad for at jeg prøvde meg på det, for Take the Cake er både koselig og underholdende, uten å være spesielt imponerende.

Take the CakeTake the CakeTake the Cake

Historien i spillet er veldig enkel. Frank og vennene hans er i ferd med å kose seg med en skikkelig digg kake, og så kommer det plutselig noen kjipe roboter og stjeler kaka, så Frank ser seg nødt til å legge ut på tur etter dem for å redde kaka, og får å få hevn over robotene. Jeg relaterte til dette på et veldig personlig nivå fordi jeg for det første er himla glad i kake, og for det andre er ekstremt skeptisk til roboter etter å ha lest Robopocalypse av Daniel Wilson og sett Ex Machina. Jeg skjønte motivasjonen til Frank fra første øyeblikk, og fikk et klart inntrykk av historien selv om den ikke ble fortalt med ord.

Tekst og dialog er så og si fraværende i spillet. Alt blir fortalt gjennom det visuelle, og det funker kjempebra. Alt av historie og kontroller og nye mekanikker blir forklart gjennom enkle tegninger og symboler. Det er veldig lett å forstå hva man skal gjøre. Å utføre det, derimot, det er en helt annen sak. Dette spillet er bedårende og søtt, med en morsom, liten pelsdott som hovedfigur, sinte tegneserieroboter som fiender og veldig enkle, men fargerike omgivelser. Men ikke la deg lure av det søte utseende! For spillet er faktisk ganske utfordrende.

Take the CakeTake the CakeTake the Cake
Take the CakeTake the CakeTake the Cake

Det begynner lett nok, man må bare komme seg fra A til B for å fullføre brettet, og man må stort sett ikke gjøre noe mer avansert enn å hoppe over bunnløse avgrunner, eller kravle gjennom trange sjakter. Og så kan man samle noen glitrende steiner på veien for bonuspoeng. Det går lekende lett, og jeg føler at jeg virkelig har fått dreisen på hele denne puzzle/plattformergreia. Hvorfor har jeg unngått sjangeren så lenge? Dette er jo lett som en plett! Men så begynner Ebenit å introdusere nye typer hindre, nye mekanikker og nye fiender! Plutselig holder det ikke å bare hoppe og krype, jeg må nå forandre størrelsen og vekta på Frank for å flytte på blokker. I det ene øyeblikket blir jeg vektløs og må passe på at jeg har "tak over hodet" så jeg ikke bare flyter opp og ut i det store intet, og i det andre øyeblikket må jeg trykke på brytere og trekke i spaker for å komme meg videre, og passe på hvilken farge Frank har så han ikke faller gjennom en blokk med samme farge ved et uhell. Og så dukker det opp bosser!

Take the CakeTake the Cake

Det blir mye banning og sverting og hytting med knyttneven, for å si det sånn. Men jeg fortsetter. For selv om jeg synes det er himla vanskelig, så er det også veldig underholdende, og det føles utrolig digg å fullføre brett etter brett. Og så vil jeg jo så klart ha den kaka!

Ebenit har gjort en strålende jobb med å laget et engasjerende spill som lurer deg inn med fargerike omgivelser, kul musikk og en himla søt hovedfigur, og gjør deg hekta med en stadig mer utfordrende vanskelighetsgrad. Det er ikke et spesielt langt spill, det tilfører ikke spesielt mye til sjangeren og føles kanskje en smule uferdig, men du kommer til å spille det flere ganger for å samle alle de glitrende steinene, slå din egen tid og andres tid på nett. Så hvis du er ute etter et par timer med litt underholdende hjernetrim, er Take the Cake absolutt verdt et forsøk.

6 / 10
+
Kul visuell stil, søt hovedfigur, koselig musikk, gradvis økende vanskelighetsgrad, underholdende